"Ik was nog niet klaar om te gaan werken" - Digital Media Manager
+32 496 86 44 05 peter.vanedom@thomasmore.be
Inschrijven

“Ik was nog niet klaar om te gaan werken”

“Ik was nog niet klaar om te gaan werken”

Anne-Britt Caers (23) een oud-studente die al een bachelordiploma Commerciële Communicatie op zak had en besloot om verder te studeren, omdat ze ondervond dat ze nog niet klaar was om te gaan werken. Ze koos voor het verkort traject DMM en deed haar stage bij één van de grootste modebedrijven in Europa, Bestseller. Na de 15 weken stage kreeg ze een job aangeboden bij het bedrijf… nog straffer, ze creëerden speciaal voor haar een nieuwe functie binnen het bedrijf!

Waarom heb je na je vorige studies besloten om verder te studeren?

Ik merkte dat ik nog niet 100% klaar was voor een job. Die zekerheid had ik wel na het verkort traject op TM.

Waarom heb je net voor DMM gekozen en geen andere richting? Wat sprak je het meest aan?

Op aanraden van een vriendin kwam ik terecht bij de verkorte trajecten van TM. Ik had DMM gekozen, omdat digital mij interesseert en vooral dan webdesign & social media. Wat mij het meeste aansprak was dat ik op 1 jaar tijd een extra ‘diploma’ heb kunnen behalen en mezelf heb kunnen specialiseren.

Er zijn heel wat vragen over de richting DMM. Kan jij even uitleggen wat de richting juist inhoudt en wat je allemaal hebt geleerd?

DMM is een opleiding met de focus op digitale communicatie. Je leert er verschillende aspecten waaronder e-commerce, SEO, Google advertising, sociale media, content marketing,… In het kort alle aspecten die je nodig hebt om in een modern bedrijf te starten. Ik vond het vooral interessant dat je vrij was om te bepalen in welke aspecten je jezelf wou verdiepen. Zo heb ik
gekozen om meer te leren over social media, content marketing en e-commerce.

Vond je het een zware studie?

Nee, helemaal niet. Maar dit is ook persoonlijk. Ik heb zelf heel veel vakken kunnen laten vallen omdat ik gelijkaardige vakken had tijdens mijn opleiding Commerciële communicatie heb gehad.

Wat vond je van de begeleiding die je op school kreeg?

De begeleiding was heel goed. Ook al werden we vrij gelaten, er was genoeg tijd voor feedback van de lectoren.

 

“Door mij hebben ze beseft dat ze veel
meer kunneninzetten op online. En zo hebben ze uiteindelijk beslist
om een nieuwe functie te creëren.” – Anne-Britt Caers

Hoe ben je bij Bestseller terecht gekomen?

Ik heb 5 jaar gewerkt als werkstudent bij JACK & JONES (het grootste mannenmerk van BESTSELLER). Ik had dus al kennis van het bedrijf. Op het moment dat ik op school zat zag ik dat ze een vacature hadden voor marketing coördinator. Ik had nog een half jaar school te gaan, dus besloot ik om eerst te horen voor een stage.

Wat waren je taken daar tijdens je stageperiode?

Ik kreeg vanaf de start meteen de verantwoordelijkheid om de Belgische Facebookpagina’s van onze merken te beheren en om plannen voor online campagnes te maken. Ik stond ook in contact met het hoofdkantoor in Denemarken om deze campagnes te bespreken. Daarnaast werkte ik ook mee aan marketinginitiatieven (bv. In-store events, POS materiaal,…) voor onze retail winkels (JJ, VERO MODA & ONLY winkels in België). Voor mij viel de verantwoordelijkheid van online onder mijn marketing collega’s. Door mij hebben ze beseft dat ze veel meer kunnen inzetten op online en zo hebben ze uiteindelijk beslist om een nieuwe functie te creëren.

Nu werk je hier vast, wat zijn je taken daar nu?

Ik ben verantwoordelijk voor de online marketing van de merken JACK & JONES, ONLY, ONLY PLAY, ONLY & SONS, MAMALICIOUS, JUNAROSE & JACQUELINE DE YONG in Belgïe. Daarnaast ben ik ook PR assistant; met als verantwoordelijkheid ambassadorships, pressroom (showroom waarin alle collecties van elk merk voor het nieuwe seizoen worden voorgesteld).

Wat zijn de leukste kanten van de job?

De verantwoordelijkheid en de afwisseling. Mijn dag ziet er nooit hetzelfde uit!

Leukste ‘Bestseller’ moment?

De lancering van onze tweede collectie met Sean Dhondt voor ONLY & SONS. Hiervoor hadden we een
perslancering georganiseerd in Gent. Het event vond plaats op een boot die langs de Graslei stond.

Minder leuke kanten van de job?

Het blijft een combinatie van twee jobs: online marketing & PR. Dit maakt het soms heel moeilijk. Voorbeeldje: we organiseren elk seizoen persdagen. Hiervoor ben ik 1,5 maand enkel gefocust op PR. Als er in die periode online campagnes vallen is het erg moeilijk om goed op te volgen. Ik zou mij nog meer willen specialiseren, maar langs de andere kant is het leuk om ervaring op te doen in verschillende jobs!

Welke eigenschappen moet je hebben voor deze job?

Je moet open-minded en heel flexibel zijn. Het is ook belangrijk dat je een ‘people person’ bent, omdat je met zoveel verschillende mensen in contact komt. Creativiteit is zeker een pluspunt. Als ze jou een nieuwe job geven dat voordien nog niet bestond in het bedrijf, moet je laten zien dat je iets kan wat iemand anders niet kan door jezelf te blijven uitdagen en op zoek te gaan naar nieuwe dingen.

Jouw goede raad aan toekomstige studenten

Be humble, with a hint of Kanye. Geloof in je eigen kunnen en ga de uitdaging aan!