Een banaba of een postgraduaat digitale marketing en communicatie?
Wil jij graag nog een jaar verder studeren en je helemaal verdiepen in digitale marketing of communicatie? Dan zijn verschillende dagopleidingen van 1 jaar de moeite waard:
- Postgraduaat Digitale Marketing en communicatie (EHSAL)
- Postgraduaat Digital Marketing Communication (Arteveldehogeschool)
- Postgraduaat Digitale Marketing (Hogeschool Gent)
- Verkort traject Digital Media Management (Thomas More)
Stuk voor stuk waardevolle opleidingen. Maar kies je nu best voor een postgraduaat of voor een verkort traject/banaba? Hier alvast de verschillen voor je uitgespit.
1. Wie wordt toegelaten?
Studenten met een voorkennis van marketing of communicatie kunnen een postgraduaat volgen. Voor het academiejaar 21/22 hebben we ook voor het eenjarig verkorte traject DMM de ambitie om voor iedereen met een relevant master- of bachelordiploma een waardevol en arbeidsmarktgeöriënteerde opleiding aan te bieden.
2. Integratie binnen een bacheloropleiding
UPDATE Het verkort traject is vanaf het volgend academiejaar een exclusief traject. Net als bij een postgraduaat heb je steeds (of meestal) apart les.
3. Jouw droomstage
Binnen een verkort traject krijg je de uitdaging om stage te lopen gedurende 15 weken. Niet alle postgraduaten bieden je een stageperiode, laat staan eentje van bijna 4 maanden. Het vinden van de juiste stageplaats is iets waar we als opleiding ontzettend veel tijd in investeren. Je hebt meermaals een overleg met je docenten om tot de juiste selectie van stagebedrijven te komen, waar jij kan leren wat je wil leren en waarvan we vermoeden dat je zal passen binnen de cultuur van dat bedrijf.
Over het algemeen zijn er 3x meer stageplaatsen beschikbaar dan er studenten zijn…
Een overzicht van de stageplaatsen van 2022 vind je hier.
De geografische spreiding van de stageplaatsen van de voorbije 5 jaren, vind je hier.
4. Veel les
In een verkort traject heb je gemiddeld 20 lesuren per week – zowel online als offline (waarvan een groot deel van experts), vaak noodzakelijk omdat praktijkonderwijs dit noodzakelijk maakt. Dat is meer dan in de meeste postgraduaten.
5. Online productie
In ons verkort traject leer je tools gebruiken als Google Analytics, Google Ads en Mailchimp, Google Data Studio. Maar kan – als je dat wenst – je ook aan de slag met software als Photoshop, After Effects en de basis van HTML/ CSS en WordPress. Online creatie is meestal geen opleidingsonderdeel van postgraduaten.
6. Kostprijs (€1200 ipv €2500 of meer)
Het prijskaartje van een postgraduaat is hoger dan dat van een verkort traject. Voor een postgraduaat betaal je minstens 2150€ (soms voor maar 40 studiepunten) voor een jaar, terwijl een verkort traject zo’n 890€ kost (voor 60 studiepunten). De hoofdreden hiervan is het verschil in subsidiëring van deze opleidingen door de Vlaamse Overheid.
7. Tewerkstelling
Al deze opleidingen hebben het voordeel te specialiseren in datgene wat de arbeidsmarkt op dit moment verwacht van junior-communicatie/marketingprofielen. De tewerkstelling van onze studenten is – zelfs in tijde van corona – bovengemiddeld goed. Zo hadden in het academiejaar 2021-2022 maar liefst 30 studenten vast werk onmiddellijk na hun stage, of zelfs nog voor het einde van de stage.
Een beperkt overzicht van de belangrijkste bedrijven die de voorbije jaren jobs creëerden voor onze studenten, vind je hier.