Hoe word je performance marketeer?
Ben jij graag bezig met (veel) data? Hou je graag van dingen te optimaliseren? Vind je rapporten en dashboards maken leuk? Misschien schuilt er stiekem in jou wel een Performance Marketeer! In samenwerking met 4 Performance Marketeer experts geven wij alle info die jij nodig hebt.
Onze 4 experts zijn: Charlotte De Hond & Charlotte Arts van Bossdata, Jonas Sprengers van FamousGrey en Morgane Vervaet van Springbok.
Wat is een Performance Marketeer?
Een Performance Marketeer is iemand die zich inzet in activiteiten die direct leiden tot meetbare resultaten. Dit kunnen resultaten zijn in bijvoorbeeld clicks, pagina-bezoeken, downloads van een online-product, toegevoegde items aan een winkelmandje of bijvoorbeeld het aantal gekochte producten/diensten.
Wat kenmerkend is bij een Performance Marketeer is dat er altijd meetbare resultaten uit de activiteiten komen. Hiervoor gebruiken ze zelf verschillende analytische tools om de prestaties van campagnes te meten en te verbeteren.
Welke soft skills heb je nodig?
Er zijn een aantal soft skills die je zeker als Performance Marketeer moet bezitten. Je gaat veel met data werken. Het is daarom belangrijk om analytisch ingesteld te zijn en kritisch te kunnen denken. Je werkt altijd naar een doel toe en moet dus resultaatgericht te werk kunnen gaan.
Verantwoordelijkheid is belangrijk omdat je grote budgetten van klanten zal moeten beheren. Omdat je ook regelmatig in groep zal werken is het ook belangrijk dat je een team-player bent en dus goed kunt samenwerken.
Dit is een lijst van soft skills die van belang zijn:
- Verantwoordelijkheid
- Resultaatgerichtheid
- Analytisch ingesteld
- Kritisch denken
- Zelfstandigheid
- Samenwerken
Deze tools moet je onder de knie hebben als Performance Marketeer!
Er zijn een aantal tools die je (bijna) dagelijks zal moeten gebruiken of raadplegen. Het is daarom belangrijk om goed met de volgende tools overweg te kunnen.
De meest gebruikte zoekmachine is – je kan het al raden – Google. Daarom moeten Google Analytics en Google Ads één van je beste vrienden zijn. Je gebruikt Google Analytics om alle data van je website te analyseren. Google Ads gebruik je om zoekadvertenties op te stellen, te beheren en te optimaliseren.
Mangools, Semrush en Ahrefs zijn SEO-tools die ook van pas kunnen komen. Deze tools bieden veel SEO mogelijkheden aan. Bijvoorbeeld dat ze jouw site doornemen en je aanbevelingen geven om je website te verbeteren op het vlak van SEO. Daarnaast bieden ze ook een keyword tool aan. Hiermee kan je zoekwoorden vinden voor je SEO of voor je Ads. Want ja, je zal veel keyword research moeten doen. 🙂
Voor social media is Meta Business Manager een belangrijke tool. Hiermee kan je advertenties opzetten voor Instagram en Facebook. Daarnaast heb je ook een nog een Snapchat Business account waarmee je op Snapchat advertenties kan opzetten.
Wil je graag adverteren op TikTok? Dan is een TikTok Business account zeker een must om je TikTok’s en advertenties te promoten.
Je vraagt je nu misschien af: “Hoe kan ik al die data nu rapporteren aan mijn baas?” Wel hiervoor heb je Google Looker Studio (voorheen Google Data Studio) of Supermetrics.
Dit zijn tools waarbij je al je data van verschillende platformen kan samenvoegen. Als de data binnenkomt kan je hiermee overzichtelijke dashboards en rapporten maken die voor iedereen duidelijk zijn. Bovendien kan je ze real-time op de voet volgen.
Welke opleidingen bereiden je het beste voor?
Er zijn verschillende opleidingen die je kunnen helpen om Performance Marketeer te worden. Zo kan je kiezen voor een bachelor opleiding, een postgraduaat of een verkort traject. Voor een postgraduaat is het wel een vereiste om over enige voorkennis te beschikken. Voor een bachelor (verkort traject) moet je een gerelateerd bachelor- of masterdiploma op zak hebben.
Er zijn helaas geen bachelor opleidingen waar je uitsluitend zal leren over Performance Marketing. Je hebt wel bredere Marketing bachelors waar Performance Marketing deels behandeld wordt. De echte specialisatie zal je misschien nog wel in de opleiding missen. Die zou je dan mogelijk kunnen vinden in je stage of vervolgopleiding. Er zijn verschillende hogescholen waar je een bachelor marketing kan volgen bijvoorbeeld:
- Thomas More (Mechelen)
- UCLL (Leuven)
- KDG (Antwerpen)
- AP (Antwerpen)
- Arteveldehogeschool (Gent)
Als je pas afgestudeerd bent en je wilt je verder specialiseren in Performance Marketing kan je ervoor kiezen om een postgraduaat of verkort traject te volgen in Digitale Marketing. Binnen deze Digitale Marketing opleidingen wordt Performance Marketing veel uitgebreider behandeld. Er zijn hiervoor verschillende dagopleidingen die je kunt volgen:
- Postgraduaat Digitale Marketing en communicatie (EHSAL)
- Verkort traject Digital Media Management (Thomas More)
- Postgraduaat Digital Marketing Communication (Arteveldehogeschool)
- Postgraduaat Digitale Marketing (Hogeschool Gent)
Welke certificaten zijn belangrijk?
Het beschikken over een aantal certificaten helpt je om bepaalde skills of tools beter te begrijpen. Bovendien toont een certificaat aan dat je de tool of skill begrijpt en dat je er dus mee kan werken. De certificaten kan je vervolgens ook op je cv zetten waarmee je dan wat extra kan uitblinken bij jouw droomjob.
Hier zijn een aantal certificaten die worden aangeraden door Performance Marketeers in het werkveld.
- De certificaten van Google zelf zijn heel up-to-date en bovendien ook gratis → Google Ads en Google Analytics zijn hier goede voorbeelden van.
- Meta Business heeft ook goede certificaten die gratis worden aangeboden. Dit zijn certificaten die vooral over de verschillende sociale media kanalen gaan van Meta.
Is het makkelijk om een job te vinden?
Je hoeft zeker niet te stressen over werkzekerheid als een Performance Marketeer. Neem zeker eens een kijkje op vacaturesites zoals Indeed. Hier zal je veel vacatures tegenkomen. Dit wil zeggen dat de vraag erg groot is. Charlotte Aerts van Bossdata geeft aan dat ze ook veel jobaanbiedingen als junior Performance Marketeer via LinkedIn heeft gekregen.
Bovendien hebben al onze geïnterviewden snel werk gevonden na hun stage. Sommige mochten zelfs op hun stageplek starten.
Dus geen stress, je zal zeker en vast direct aan de slag kunnen als een Performance Marketeer.
Wat is het belang van een goede stage?
Een stage is een perfecte voorbereiding om je helemaal klaar te stomen tot een Performance Marketeer. Het is daarom van belang dat je een stage bij een goede stagebedrijf doet. Ga dus op zoek naar ondernemingen die zich vooral bezig houden met Performance Marketing. Agencies zijn hier meestal het meest geschikt voor. Je hebt hier namelijk de mogelijkheid om voor verschillende klanten te werken. Dit geeft je een goede variatie aan kennis.
Dit zijn enkele agencies die erg geschikt zijn om stage te lopen:
- BossData
- FamousGrey
- S1 Digital
- IO
- OM collective
Hoe zit het nu met de extralegale voordelen?
Extralegale voordelen verschillen echt van bedrijf tot bedrijf. Gelukkig zit je als Performance Marketeer vaak zeker niet verkeerd. Zo gaven Jonas Sprengers van Famousgrey en Morgane van Springbok aan te beschikken over verschillende extralegale voordelen. Bij beide agencies krijgen de werknemers namelijk een bedrijfswagen, verschillende verzekeringen en maaltijdcheques.
Bij FamousGrey trekken ze dit zelfs verder door. Hier worden ze echt in de watten gelegd en krijgen ze een Macbook, een GSM-Abonnement, gaan ze één keer per jaar met het bedrijf op skivakantie, zijn er regelmatig feestjes en gaan ze naar teambuildings & congressen die volledig betaald worden door de werkgever.
Helaas zal dit niet bij elke agency zo zijn en zal je het bij sommige eerder moeten doen met maaltijdcheques en een vergoeding voor het gebruik van internet. Het is dus redelijk afhankelijk van in welke onderneming of agency je begint te werken. Gelukkig zijn ze in veel gevallen zeker niet verkeerd!