Hoe word je digital marketeer? - Digital Media Manager
+32 496 86 44 05 peter.vanedom@thomasmore.be
Inschrijven

Hoe word je digital marketeer?

Hoe word je digital marketeer?

Als student weten wat voor job je later wil doen is geen makkelijke taak. Om een juiste keuze te kunnen maken kan je best alle voor- en nadelen tegen elkaar opwegen. Na het interviewen van 4 Digital Marketeers hebben we genoeg inzicht verzameld om jou te helpen een gedetailleerder beeld te krijgen van wat de functie inhoudt.

Welk opleiding moet je gedaan hebben om digital marketeer te worden?

­Wil jij digital marketeer worden? Dan is de opleiding marketing helemaal iets voor jou. Op de meeste vacatures vragen ze naar een bachelor of masterdiploma in marketing. Natuurlijk is dit niet het enige diploma dat bij deze functie aansluit. Een bachelor of masterdiploma in communicatie helpt jou ook om een digital marketeer te worden.

Heb jij je hierna nog extra verdiept in de digitale wereld? Dan sta je een streepje voor. In sommige vacatures vinden ze het een bonuspunt als je je nog gespecialiseerd hebt in digitale communicatie en of digitale marketing maar dit is zeker geen must. 

Geen bachelor of master in Communicatie of Marketing? Dat vormt niet direct een probleem. Je zou namelijk niet de eerste student zijn die na een compleet andere bachelor toch een job vindt als Digital Media Manager.

Wat vinden studenten belangrijk tijdens hun opleiding? 

Het is  belangrijk dat je een opleiding kiest waar er een goede balans is tussen de lessen en de praktijk (hiermee bedoelen we de stage). Een goed basispakket om te beginnen bij een stageplek en een goede opvolging van deze stage, zijn factoren waar je best rekening mee houdt. Je wil namelijk op een juiste manier veel bij leren over de marketingwereld om dit erna toe te passen op de arbeidsmarkt.

Uit onze interviews is gebleken dat de meerderheid een goede basis heeft gekregen van de docenten, maar op de werkvloer verdiep je je meer in de theorie, modellen en grafieken. Ze zijn alle vier tevreden over het traject dat ze op hun school hebben afgelegd. 

Zo zal je stage als digital marketeer eruit zien

Veel studenten veranderen van jobkeuze na hun stage. Dit komt omdat ze tijdens hun stage merken dat ze misschien toch liever bezig zijn met het performance luik of dat ze juist creatiever zijn dan gedacht. Vaak maken ze dus een switch als ze de arbeidsmarkt betreden. Hiervoor is een stage als digital marketeer zeer gunstig. Je krijgt een grote mix van beiden als takenpakket tijdens je stage. Tijdens de stage leren de studenten dan werken met beide luiken en zo ontdekken ze voor zichzelf wat ze fijner vinden. Zo blijkt er dus een groot verschil te zijn tussen iets theoretisch leren en het daarna effectief uitvoeren op je stage. 

Tijdens je stage als digital marketeer wordt er dus vaak gebruik gemaakt van performance én creatieve programma’s. Het takenpakket is dus zeer divers. Op je stage kan het zijn dat er gevraagd wordt dat je content gaat creëren vanaf 0. Je zal dan de content zelf moeten shooten, bewerken en plannen. Het kan ook zijn dat je maar één deel van dit process moet verzorgen. Content plannen zal je hoogstwaarschijnlijk eens moeten doen op je stage. 

Veel stagiaires werken ook aan de copy van content. Hierbij komt dan ook soms keyword research kijken. Je zal daardoor op je stage waarschijnlijk werken rond SEO. Dit sluit meer aan bij het performance luik van digitale marketing.

Sommige stages betrekken je als stagiair ook bij het campagne proces. Dan laten ze je dus meewerken aan het opzetten van een campagne en het uitvoeren ervan. Hieruit kan je erg veel leren. Soms mag je dan ook de rapporten tijdens en na de campagne presenteren aan de klant. Hierbij leer je dan dashboards opmaken met relevante data. Af en toe kan er gevraagd worden dat je workshops geeft aan je collega’s. Dit kan zijn omdat je iets kan dat moeilijker is voor de rest, bijvoorbeeld TikTok.

Stage heeft weldegelijk invloed op je sollicitatie

Als je na het studeren gaat solliciteren, zal je merken dat je stage invloed zal hebben op je sollicitatie. Veel werkgevers vinden het enorm interessant dat je 15 weken stage hebt gevolgd, want dit zien ze vaak als genoeg ervaring. Een job vinden na je stage is dus niet moeilijk. “Als je wilt werken, vind je werk” zegt Nora Lafrikh. In vacatures blijkt ook dat stages gezien worden als genoeg ervaring. 

Hoe belangrijk is certificaten behalen voor werkgevers?

Tijdens de interviews bleek dat stageplaatsen en werkgevers minder waarde hechten aan de certificaten. Ze appreciëren dat je er tijd in hebt gestoken, maar het gaat geen dealbreaker zijn tijdens je sollicitatie. Melek Yüksel en Nora Lafrikh gaven aan dat ze de certificaten Meta Media Buying en Google Digitale Atelier wel interessant vonden.

Wat zijn de soft skills die een digital marketeer nodig heeft?

Hoewel de hard skills belangrijk zijn om jouw functie goed uit te voeren, zullen de soft skills je echt onderscheiden van de concurrentie en helpen ze je sterke relaties op te bouwen met klanten en collega’s. Voor een digital marketeer zijn er 10 soft skills die voordelig kunnen zijn voor jou:  

  • communiceren
  • creativiteit 
  • proactief 
  • resultaatgericht 
  • probleemoplossend vermogen 
  • samenwerken 
  • voortouw durven nemen 
  • autonomiteit
  • presenteren 
  • flexibel

Werken als digital marketeer

Als digitale marketeer ben je verantwoordelijk voor de online reclame en marketing van de producten of diensten van een bedrijf. Dit kan het beheren van de bedrijfswebsite, sociale media-accounts en/of e-mailmarketingcampagnes omvatten. Je kan ook betrokken zijn bij campagnes voor zoekmachineoptimalisatie (SEO). Als digitale marketeer is je doel om de zichtbaarheid en bekendheid van het merk van een bedrijf te vergroten en om leads en verkopen te genereren. Je  werkt doorgaans nauw samen met andere leden van het marketingteam, zoals grafisch ontwerpers, copywriters en webontwikkelaars.

Loon & andere werkvergoedingen

Digitale marketing is een snel groeiend vakgebied en er is veel vraag naar digitale marketeers. Hierdoor is de kans enorm groot dat je na je stage een job zal vinden. Veel bedrijven zijn bereid te investeren in opleiding en ontwikkeling van werknemers met de juiste vaardigheden en het juiste potentieel. Om de grote vraag te compenseren, wordt er meestal een zeer interessant loon voorgesteld. Een digitale marketeer verdient namelijk doorgaans een startersloon van ongeveer 2100-2300 EUR bruto per maand en dit startersloon kan in sommige bedrijven al na 6 maanden worden herzien. Er zijn ook heel wat voordelen die je aangeboden krijgt. Onder meer een bedrijfswagen, tankkaart, laptop, maaltijdvergoeding, ecocheques, gsm en soms ook kortingen bij partnerbedrijven.

Overuren & weekendwerk / Work / Life balance

Naast een goed betaalde job en veel extra’s kun je doorgaans ook rekenen op een fijne balans tussen het werk- en privéleven. Werkuren zijn in veel bedrijven flexibel maar het aantal overuren kan variëren, afhankelijk van het bedrijf en of u al dan niet als consultant werkt. Als consultant wordt er namelijk zeer streng gekeken dat u niet te veel overuren draait. Ook in het geval van consultancy werk zal u nooit in het weekend moeten werken aangezien dit te duur zou zijn voor de klant. 

A day in the life of a digital marketeer

Uw dagelijkse taken als digitale marketeer kunnen het controleren en beantwoorden van e-mails of bellen met klanten, het werken aan toegewezen taken waarbij er een sterke afwisseling is tussen performance gerichte taken (bijvoorbeeld: online campagnes opstellen, campagnes analyseren, het uitvoeren van A/B testen, etc.) en content gerichte taken (bijvoorbeeld: formats maken voor sociale media, posts bedenken voor sociale media, beeld bedenken die past op de website, etc.)  en het bijwonen van vergaderingen omvatten. Alles samengevat is het werk van een Digital Marketeer dus van dag tot dag zeer verschillend. Je moet niet constant creatief kunnen zijn of juist heel gefocust en analytisch denkend. Door de afwisseling blijft je job verrassend en interessant.

Alle voor- en nadelen op een rijtje

Digital marketeer is alomtegenwoordig een begeerde functie voor werkgevers: Wij worden gezien als het manusje van alles in de marketingsector, juist omdat wij kunnen schakelen in de twee uitersten van de job. Als je zelf aanvoelt dat je zowel content kunt creëren en marketingprestaties kunt evalueren, is deze functie zeker een goede afwisseling tussen beiden. Daarnaast, leren wij ook verschillende sectoren kennen, doordat die brede basis en kennis er is. 

De agenda van een digital marketeer kan al snel druk vullen, wat vooral als junior als stresserend ervaren kan worden. Sommige periodes kunnen drukker aanvoelen dan andere of sommige projecten omvatten meerdere taken dan andere. Daarom is timemanagement en structuurgericht zijn een voordeel, maar belangrijk om hierbij te onthouden is dat het in het begin nog uitzoeken is. Fouten maken is menselijk en de wereld zal niet vergaan omwille van die fouten. 

In de digitale marketing wereld kan het dat je als pas afgestudeerde in een jong team terecht kom, wat minder intimiderend over kan komen, aangezien je met misschien minder met super ervaren mensen werkt. Ook kenmerkend aan deze teams, zijn hun flexibele uren: Veel bedrijven hanteren nu het beleid, waarbij werknemers niet langer elke dag moeten pendelen naar het kantoor en bieden nu de optie aan om vaak ook van thuis uit te werken.

Tips van digital marketeers

Uit onze interviews hebben wij ook enkele nuttige tips gekregen van de digital marketeers voor toekomstige digital marketeers. Ten eerste is het  belangrijk om je proactief op te stellen, voor zowel jezelf, als voor het bedrijf waarvoor je werkt, als voor de klant op dat moment. Door te anticiperen op (toekomstige) zaken, kan je op voorhand al een voorbereiding treffen, wat eveneens goed is voor het bedrijf en de klant. Mensen waarderen dat wel, want er wordt namelijk verwacht van een marketeer, dat die toch in zekere mate, met ideeën afkomt. 

Daarnaast is het handig om zeker te weten, alvorens je gaat solliciteren, wat je wilt. Uiteraard is het zoeken in het begin, maar bedrijven appreciëren het als een werknemer al min of meer weet wat hij/zij wilt doen. 

Ten slotte is het tijdens het solliciteren belangrijk om te vragen of er doorgroeimogelijkheden zijn en of er de optie en het budget is om je bij te laten scholen.

Tekst: Améline Samoy, Eline Schepers, Jelliane Hulselmans & Stella Meulemans 

Afbeeldingen: Améline Samoy 

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

11 − zeven =