Waarom bepaalde knopjes online een bepaald kleur, grootte of vorm hebben zie je ook in DMM.
Ervoor zorgen dat mensen verder klikken is een must voor een goede conversie rate.
“Usability rules the web. Simply stated, if the customer can’t find a product,
then the customer will not buy it.”
– Jakob Nielsen
Stel je voor, je bevindt jezelf op een applicatie/ website maar je vindt niet meteen de informatie
waarnaar je op zoek bent. Of, you found what you needed maar er is geen volgende mogelijkheid
om actie te ondernemen. Om een long story short te maken; dit is een usability-probleem dat
opgelost moet worden.
Om het eigenlijk heel simpel te verwoorden: we maken het zo makkelijk mogelijk voor de
gebruiker zodat de bezoekerservaring optimaal is. Voor sommigen lijkt dit overbodig maar deze
kleine dingen vormen vaak een groot probleem voor bedrijven. Hoe kan je jouw potentiële klanten
overtuigen om een bepaalde actie op jouw site te volbrengen of een conversie te voltooien?
Bijvoorbeeld; door de back-button kleiner te maken dan de forward-button. Het niet optimaliseren
van de bruikbaarheid van jouw platform verzwakt de mogelijkheden van conversies en dat vormt
vaak een risico voor ondernemingen.
Omdat onze wereld steeds digitaler wordt is het belangrijk om de verwachte behoeften en
reacties van de online consument te ontdekken. Leer de verschillende tips en tricks om
bepaalde situaties te voorkomen en verschillende strategieën in te zetten!
EXTRA INFO
- Pieter Rahier, Liesbeth Nizet, Stijn Michiels, Steven Van Duyse, Laurien Van Aken, Valerie Ottenburgs
- Interaction design, accessibility, user centered design, lead nurturing & weboptimalisatie, componenten
- UX, workshops Analytics en dashboarding, challenge days, expert classes