Zoë kreeg na 6 weken stage al een job als digital marketeer - Digital Media Manager
+32 496 86 44 05 peter.vanedom@thomasmore.be
Inschrijven

Zoë kreeg na 6 weken stage al een job als digital marketeer

Zoë kreeg na 6 weken stage al een job als digital marketeer

Zoë studeerde eerst journalistiek en studeerde daarna nog een jaar Digital Media Management. Ze kreeg al na 6 weken stage al een vast contract aangeboden bij Raak en werkt er vandaag als digital marketeer.

Wat studeren na een opleiding Journalistiek?

De vraag die Zoë Mees (21j.) zich stelde – ergens eind vorig acedemiejaar:’Wat studeren na een opleiding Journalistiek?’ Ze had net haar bachelordiploma Journalistiek behaald aan Thomas More. Maar tijdens haar nochtans superfijne stage bij NRJ begon ze te twijfelen: “is dit wat ik mezelf later zie doen?”.

Mensen die me kennen, weten dat ik een twijfelaar ben en dat ik graag zeker wil zijn van mijn keuze. Ik wou wel in de richting blijven van media en digitaal omdat dat me wel interesseert. Al snel belandde ik bij communicatiemanagement en ik voelde wel een match: alleen moest ik nog kiezen welk van de 5 1-jarige trajecten in zou volgen. Na veel gesprekken met docenten en oud-studente was ik overtuigd dat ik voor Digital Media Management (DMM) ging kiezen. Het interesseerde mij enorm en ik hoorde van oud-studenten dat dit een goede opleiding was en dat ze ook meteen aan een job raakte.

Op welke manier sluit de opleiding aan bij je opleiding journalistiek?

Ik hou van content maken en ik ging er ook nog eens over bijleren, een topcombinatie. Niet alleen dat, ik ging in een nieuwe wereld terechtkomen waarin digitale media niet alleen content bleek te zijn. Het feit dat ik ook over SEO, SEA, performance marketing, email marketing en zo veel meer ging bijleren trok me aan.


Wat journalistiek en DMM gemeen hebben is het contentluik. In journalistiek heb ik geleerd hoe content te maken voor verschillende mediakanalen. Dat ging van artikels schrijven voor websites tot filmpjes maken maar voornamelijk ook radio-items voor tijdens de uitzendingen want ik deed het traject audio. Maar we hebben er ook gezien hoe we best berichten maken voor sociale mediakanalen wat in deze opleiding goed van pas komt. In beide opleidingen leer je communiceren naar de buitenwereld. Je komt met de media in contact in beide opleidingen.

Met welk gevoel ben je aan de opleiding begonnen?

Éen groot woord: onzekerheid. Ik wist niet wat me stond te wachten in deze richting. De eerste dagen leek alles ook chaotisch en was ik bang dat ik mijn weg niet ging vinden, zoals ik dat vaak heb met ‘het nieuwe’. Maar ik was ook meer dan enthousiast omdat ik klaar was om aan een nieuw hoofdstuk te beginnen na mijn opleiding journalistiek.

Voldeed de opleiding aan je verwachtingen, of heb je dat anders ingeschat?

Ik wist wel dat het hard werken ging worden. Het niveau van deze richting ligt hoog.

Mijn verwachtingen over DMM lagen hoog. Ik wist wel dat het hard werken ging worden. Het niveau van deze richting ligt hoog. Ik ging er niet al walsend doorheen gaan, maar hier was ik van op de hoogte. Toch verrastte het mij hoe hard werken het was. Je wordt er in een hele nieuwe wereld ingesmeten met nieuwe termen die ik van geen haar noch pluim kende. Met een achtergrond als journalistiek was gewoon alles nieuw en was het beginnen van 0. Maar dat maakte het ook juist leuk om nieuwe dingen te leren kennen, wat ik natuurlijk ook verwachtte.

Hoe is de opleiding verlopen?

Het verliep niet altijd van een leien dak. Alles was nieuw, ik had totaal geen voorkennis van digitale marketing. Dat zorgde ervoor dat het hard werken was om met alles meteen mee te zijn. Maar dat was geen probleem. Bij de pitchopdracht was het soms wel moeilijk omdat ik soms niet goed wist wat doen omdat ik dus nog niet zo ervaren was in dat soort opdrachten. In ons groepje hadden we gelukkig iemand die in het laatste jaar communicatie zat (dus geen verkorter). Zij nam het voortouw en wist hoe ze eraan moest beginnen. Voor mij was dat moeilijk omdat ik nog niet zo ver stond als zij. Uiteindelijk ben ik echt blij met waar ik nu sta. Oké het was soms hard werken, maar het is zeker gelukt en het is echt wel haalbaar als je er moeite voor wil doen. Het was het allemaal wel waard. Ik heb echt het gevoel dat ik kennis heb waarmee ik echt iets ben en waarmee ik aan de slag kan.

Op welke manier heb je je stageplaats gekozen?

Bij het kiezen van de stageplaats heb ik voor mezelf twee zaken uitgemaakt. Ik wou een stageplaats waar ik veel kon bijleren en waar ik kon groeien. Op de stagebeurs had ik met 3 agencies een gesprek waaronder RAAK. Dat gesprek verliep verruit het best van alle drie en ik voelde ook meteen een klik met stagebegeleidster Ines, wat ik met de andere 2 niet had. Een e-mailmarketingagency is misschien niet het meest voor de hand liggend dus was ik benieuwd wat ik er allemaal ging bijleren en was ik bereid om deze nieuwe wereld te betreden.

Hoe verliep je stage?

Mijn stage verliep heel goed. In het begin was het even mijn weg zoeken en moest ik wennen aan (opnieuw) het nieuwe. Gelukkig waren en zijn de collega’s nog steeds supervriendelijk en staan ze altijd klaar om me te helpen. Ik heb goede begeleiding gekregen en ben er daardoor geleidelijk ingerold en kan zo meer en meer op mijn eigen benen staan en zelf campagnes afronden en met klanten communiceren. Na een maand vroegen ze of ik mee wou solliciteren voor de vrijgekomen job van digital marketeer wat mij een ongeloofelijke boost gaf, omdat dit toch bewijst dat ze blij waren van mijn werk en dat ze eventueel met mij verder wouden in hun team. Nu ben ik zelfs tijdens de stage al aan het werken aan campages voor mijn eigen klanten! Het feit dat ik verwelkomd werd in het team, maakte de stage alleen nog maar interessanter en gaf me opnieuw de kans om meer bij te leren. Ik kreeg meteen een intro in de tools en mijn klanten waarvoor ik nu werk. Ik voel mezelf ook echt groeien in de stage. Op de duur gaat alles vlotter, en dat was echt een van mijn doelen! Check!

Welke tips heb je voor studenten journalistiek die eventueel met de opleiding willen starten?

Het is trouwens gek hoe veel je leert op zo’n korte tijd. 

Studenten journalistiek moeten zich ervan bewust zijn dat het geen ‘walk in the park’ gaat zijn. Het is even met de voeten op de grond komen en keihard je best doen en dat is logisch want je start van 0. Gewoon doorzetten en niet opgeven. Blijven gaan en wanneer je het echt wil halen, gaat dit sowieso lukken. Het is echt wel haalbaar en het is zo’n interessant en leerrijk traject. Het is trouwens gek hoe veel je leert op zo’n korte tijd. Na het eerste semester ga je op stage, dan ga je sowieso het gevoel hebben dat je echt niet genoeg weet en kunt om aan zo’n stage te starten maar eigenlijk ben je al zo mee met alle begrippen en weet je meer dan je denkt.

Het verhaal van Zoë is geen uniek geval. Dit jaar kregen ook Lisa Van Beneden en Lieselore Claessens een vaste job op hun stageplaatsen SD Worx en Be Bold. Ze studeerde beiden ook af als journalist en kozen dan voor een jaar DMM.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

dertien − 6 =